Biografie:
Reitze Smits studeerde orgel in Utrecht, waarvoor hij een solodiploma behaalde met onderscheiding voor improvisatie. Later volgde hij enige jaren compositie en muziekwetenschappen en behaalde een solodiploma voor klavecimbel aan het Haags conservatorium.
De interpretatie van barokmuziek en vooral de fascinatie voor de muziek van Bach, bepaalden jarenlang zijn belangstelling. Op internationale concoursen in Brugge, Toulouse en Nijmegen won hij daarmee hoge prijzen. Met zijn ensemble Concerto Strumentale trad hij op in belangrijke festivals, waarbij hij vooral succes boekte met zelfgemaakte “reconstructies” van orgelconcerten van Bach. In samenwerking met vocale solisten leidde hij de uitvoering van cantates van Noordduitse barokcomponisten en Bach, onder meer als dirigent van diens Johannes Passion.
Op de site allofbach.com kunnen recente video-opnames van zijn Bachinterpretaties bezien en beluisterd worden.
Geïnspireerd door zijn werk als orgeldocent aan het Utrechts Conservatorium en het Lemmensinsituut in Leuven (B.), kregen improvisatie en de totale breedte van het orgelrepertoire weer de volle aandacht. Hij speelde concerten in de meeste Europese landen en gaf cursussen in o.m. Toulouse, Haarlem, Brno, Oundle en op Mallorca.
Hij was gedurende lange tijd organist op historische orgels in Breukelen en Zaltbommel. Momenteel is hij organist in de Grote Kerk in Vianen. Op het Thomas-orgel in die kerk nam hij onder meer een cd op met het Dritter Teil der Clavier Übung van J.S.Bach.
Op andere CD-opnames verkent hij de raakvlakken van het repertoire tussen de verschillende toetsinstrumenten. Daarbij ontstonden diverse orgelbewerkingen van piano- en orkestwerken van onder meer Mendelssohn, Schumann en Brahms, die ook in druk zijn verschenen. Ook als componist is hij actief. Inmiddels verschenen in druk Five Light Pieces, Distant Music en Tripartite.
In het jaar 2000 nam hij het initiatief tot de oprichting van “Festival voor de Wind”, waarvan hij tot 2017 artistiek leider was. Dit festival combineerde het orgel met andere podiumkunsten, waardoor het orgel in brede kring bekend werd. In dat verband trad hij op met Dance Works Rotterdam in een succesvolle reeks concerten met dans op orgelmuziek van Bach en Milhaud.
In 2010 ontving hij de Sweelinckprijs voor zijn verdiensten voor de orgelcultuur.
Reitze Smits studied organ, harpsichord, composition, improvisation and musicology in Utrecht and The Hague. The interpretation of baroque music and his fascination for the music of Bach defined his career for many years. He won first and second prizes on several international organ-competitions (Toulouse, Bruges, Nijmegen). With his baroque-ensemble Concerto Strumentale he performed in international festivals, where especially his “reconstructions” of organ-concertos by Bach highly were appreciated. In cooperation with singers he conducted performances of north German composers and Bach, among others his St.John’s Passion.
On allofbach.com can be found recent video-recordings of his Bach-interpretations.
Inhttp://allofbach.com/spired by his work as organ professor at the music high schools in Utrecht (NL) and Leuven (B), improvisation and the organ repertoire at large attracted his full attention again. He appears in concerts in many European countries and was guest professor at international organ-courses in Haarlem, Toulouse, Brno, on Mallorca, etc.
In several CD-recordings he is surveying the borders of the repertoire for organ, harpsichord and pianoforte (e.g. first recording of Bach’s Toccatas Manualiter on organ, arrangements from works of Schubert, Mozart and Mendelssohn). The organ-arrangements of piano works by Mendelssohn, especially the “Variations Sérieuses”, and others were internationally recognized and appear in print, as well as his own compositions. Recently he recorded cd’s with his own arrangements of works by Satie, Poulenc and Milhaud, as well as the “Dritter teil der Clavier Übung” of Bach.
In 2000 he started festival “Voor de Wind”, which brings the organ with multi-disciplined programming under the attention of a large audience. A successful tour with Dance Works Rotterdam on music of Bach and Milhaud was one of the fine results. He was artistic leader of the festival until 2017, which had a successful international edition in 2011 as “Connecting Arts”.
In 2010 he was awarded the prestigious Sweelinck-prize for his contributions to the Dutch organ culture.
Reitze Smits a étudié l’orgue, le clavecin, la composition, l’improvisation et la musicologie à Utrecht et La Haye. L’interprétation de la musique baroque et sa fascination pour la musique de Bach définissent sa carrière depuis nombreuses années. Il a remporté les premiers et seconds prix de plusieurs concours internationaux (Toulouse, Bruges, Nijmegen). Passionné par l’improvisation et l’interprétation du répertoire d’orgue, il est professeur au Conservatoire de Musique d’Utrecht (NL) et de Louvain (B). A cote des nombreux concerts d’orgue en Hollande et à l’étranger, il se produit comme claveciniste et dirige l’ensemble Concerto Strumentale, qui entre autres choses, interprète ses reconstructions des Concertos d’orgues de Bach. Sur le site allofbach.com sont proposé ses interprétations des oeuvres de Bach pour orgue.
Ses transcriptions pour l’orgue d’œuvres pianistiques de Mendelssohn, d’autres compositeurs et de ses compositions sont internationalement reconnues et apparaissent régulièrement dans la presse. Il a enregistré de nombreux disques avec des transcriptions d’œuvres de Mendelssohn, Schubert, Satie, Poulenc et Milhaud. Ses interprétations récents de Bach sur le site allofbach.com, sont reconnues internationalement.
Il etait de 2000-2017 directeur artistique du festival international d’orgue Connection Arts.
En 2010, il a reçu le prestigieux prix Sweelinck pour sa contribution au rayonnement culturel de l’orgue néerlandais.